Van zonnig Murcia naar huis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Remco & Marjolijn - WaarBenJij.nu Van zonnig Murcia naar huis - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Remco & Marjolijn - WaarBenJij.nu

Van zonnig Murcia naar huis

Door: Berrotti

Blijf op de hoogte en volg Remco & Marjolijn

15 Januari 2017 | Nederland, Amsterdam

Zaterdag 31 december
Twee jaar geleden vierden we oud en nieuw in Murcia. Daar werden we aangenaam verrast door de levendigheid op straat overdag. Toen waren alle pleinen afgeladen vol met mensen en stond iedereen met een drankje en hapje in de hand op straat te genieten van het zonnetje en het feit dat het oudjaarsdag was. Tegen de avond kwamen uit alle richtingen mensen in de meest vreemde kleding… en allemaal wel op gymschoenen! Al snel hadden we in de gaten dat er een hardloopwedstrijd was georganiseerd, waarbij het kennelijk de gewoonte was om je vreemd aan te kleden. We hebben ons toen erg vermaakt en namen we ons voor dat als we ooit nog eens in Murcia zouden zijn op oud en nieuw, dat we dan ook aan deze Silvester run mee zouden doen. Vandaag was het zover.
We hadden in Nederland al de voorbereidingen getroffen. We hadden besloten in Nederlandse klederdracht te gaan meelopen. Remco had op marktplaats twee kaasmeisjesjurken gekocht en op de website van een feestwinkel mutsjes besteld. Van gele wegwerp-vicosedoekjes (voor de keuken) hadden we zelf ‘klompen’ genaaid, die over de hardloopschoenen vielen.
Vanuit Lorca reden we richting Murcia. In Murcia kostte het ons niet eens zo veel tijd om een parkeerplekje vrijwel voor het hotel te vinden; net het geluk van dat ene beschikbare plekje. We checkten in bij Hotel Paroche, dat op vijf minuten lopen van de brug over de rivier lag. Daar was ook het startpunt van de silvester run. Nadat we waren ingecheckt liepen de binnenstad in. Het was overal erg druk op straat. Overal waar een kroegje was, stonden mensen bij elkaar met een glas in de hand. Ook in de markthal was er geen doorkomen aan. Iedereen was de laatste inkopen aan het doen voor het oudjaarsdiner.
Dat was ons van 2 jaar geleden bijgebleven. ’s Middags was het overal gigantisch druk. Op pleintjes was er geen doorkomen aan en je moest van de stoepen uitwijken naar de straten om de consumerende Spanjaarden te omzeilen. Maar ’s avonds was er geen hond op straat. Alle kroegjes, restaurantjes, barretjes etc. waren toen gesloten. Toen we langs een Chinees restaurant liepen, bedachten we dat dit restaurant vanavond misschien wél geopend zou zijn, dus informeerde we even. Dat bleek inderdaad het geval.
We liepen wat door de winkelstraat en kochten een nieuwe fototas omdat de oude uit elkaar viel van ellende en het toestel er ook een keer was uitgevallen. Verder lunchten we bij een bakkertje, nadat we even daarvoor tevergeefs een tijd op een ober hadden gewacht in een afgeladen ander restaurantje.
Na wat rond te hebben gelopen gingen we terug naar het hotel om ons om te kleden voor de silvester run. Even voor 17.30 uur liepen we verkleed richting de startplek. Daar was het al een drukte van belang. De fanatieke lopers stonden vooraan bij de start en waren over het algemeen niet verkleed. Wij hadden geen startbewijs, want we waren net 12 uur te laat geweest met inschrijven. We besloten na de start gewoon tussen de menigte mee te gaan lopen. Dus nadat de eerste lopers waren vertrokken renden we tussen de ballerina’s, koks, chirurgen, krokodillen en mannen met alleen een badhanddoek om en een douchemutsje op. Geregeld riep er iemand ‘hé holandesas!’. Marjolijn haakte wat eerder af vanwege de wond op haar voet. Zij wachtte Remco op bij de finish.
Na de run van 6,5 km gingen we terug naar het hotel om even te douchen. Daarna liepen we naar het Chinese restaurant. Het was er nog niet echt druk. Er waren een paar tafeltjes bezet, maar we moesten toch wachten omdat de rest van de tafels in het restaurant allemaal gereserveerd waren. Toen we eenmaal aan ons tafeltje zaten, liep het hele restaurant vol. Alle Spanjaarden wilden elkaar in geluid overstemmen en daardoor was het voor ons bijna niet meer mogelijk om een gesprek te voeren.
Zo druk als het was in het restaurant, zo rustig was het op straat. Na het diner liepen we daarom maar weer even terug naar het hotel. Op de hotelkamer keken we nog naar een aflevering van een serie die we op de laptop hadden staan en rond half 12 liepen we met ieder 12 druiven en een fles cava van 2,50 euro, één van de duurste flessen in de supermarkt, richting het centrale plein. Daar was een podium en wij verwachtten dat daar wel iets zou gaan gebeuren. 12 seconden voor 12 ging de gong en volgens traditie namen we bij iedere seconde een druifje, net zoals de overige aanwezigen. Daarna feliciteerden we elkaar en begon een Cubaanse band te spelen. Af en toe vloog er een vuurpijltje door de lucht. We raakten in gesprek met een aantal Spanjaarden, die net terug waren uit Liverpool en Manchester. Daar was het toch wel erg koud vonden ze. We dansten nog wat op de Cubaanse klanken en liepen rond 1 uur richting het hotel.

Zondag 1 januari 2017
We ontbeten in de ontbijtzaal van het hotel en daarna reden we richting Valencia. We lunchten bij het Gurka restaurant van een Nepalees echtpaar in het plaatsje Javea.
Tegen de avond checkten we in bij een appartementencomplex aan de rand van Valencia en maakten we zelf een avondmaaltijd.

Maandag 2 januari 2017
We fietsten vanaf het appartement richting de oude stad. Het was erg fris. We waren erg blij met onze winterjassen. We liepen wat door het centrum, waar we opvallend veel Nederlands om ons heen hoorden. Bij het touristenbureau was er geen doorkomen aan. De rij wachtenden was zo lang dat die al buiten de deur begon. We namen maar genoegen met een plattegrond en gingen daarmee op pad. We wandelden wat rond. De uitverkoop was begonnen. Ook wij liepen al gauw met een aantal tasjes rond.

Dinsdag 3 januari 2017
Vandaag fietsten we via de Turia richting het strand. De Turia is een rivierbedding die al lange tijd droog ligt en waar allerlei parken in zijn aangelegd. Dit is het gebied voor recreatie en hier is het druk met joggers en fietsers. Aan het meest oostelijke gedeelte zijn de creaties van Calatrava te aanschouwen. Bouwwerken met vreemde vormen met daarbinnen onder andere een theater, tennisbaan en een aquarium.
We fietsten over de boulevard. Het zonnetje scheen en het was 17 graden. Heerlijk weer dus. De rijst voor de paella wordt niet ver van Valencia vandaan verbouwd en het gerecht komt hier vandaan, dus voor de lunch bestelden we een paella met zeevruchten.
Na de lunch reden we weer richting de bouwwerken van Calatrava. Na nog wat te hebben rondgelopen in dit gebied fietsten we via het centrum terug naar het appartement. Dat was redelijk druk, maar de Spanjaarden houden goed rekening met fietsers. We kochten op de valreep nog een tortilla-pan bij El Corte Ingles.

Woensdag 4 januari 2017
Toen we bij de auto kwamen, zagen we dat de nummerplaat van de voorkant van de auto op de grond lag. Ook zaten er vreemde krassen op de motorkap. Je vraagt je af wat er nu weer was gebeurd. Nadat we de nummerplaat met elastiek hadden bevestigd, reden we 3 uur noordwaarts. De eindbestemming was Zaragoza. Deze stad staat bekend om de kathedraal en naar het schijnt het grootste plein van Europa. Het plein is 1,5 kilometer lang, maar dat viel helemaal niet op, want het plein werd in beslag genomen door een enorme kerststal op ware grootte, waar we doorheen liepen en een kerstmarkt.
We bezochten de kathedraal en kregen nog uitleg van een non, over een religieuze plek in de kathedraal (van de maagd) waar we nauwelijks iets van begrepen, maar ze was erg enthousiast. We bedankten haar hartelijk voor de uitleg en liepen wat rond.
’s Avonds bezochten de Belen op het plein. In iedere plaats in Spanje heb je wel één of meerdere Belen’s. Dat zijn kerststalletjes. Ze zijn echter zo groot, dat je er omheen wandelt. Het omvat ook veel meer dan alleen beeldjes van het kindje Jezus, Maria en de drie koningen. Er is vaak een hele dorp omheen gebouwd. De Belen in Zaragoza was zo groot, daar wandelde je doorheen. Het leek wel de fata morgana in de Efteling. Erg grappig. Op het plein was ook een ijsbaan aangelegd en een glijbaan van ijs om met je sleetje vanaf te sleeën. Heel Zaragoza was op de been. Ook zagen we de drie koningen. Daar konden kindertjes mee op de foto. De drie koningen zijn heel populair, zoals Sinterklaas bij ons. Er is ook allerlei snoepgoed te koop met de afbeeldingen van Caspar, Melchior en Baltasar.
’s Avonds aten we een pizza.

Donderdag 5 januari 2017
Vandaag reden we vanuit Zaragoza via de Pyreneeën naar Bordeaux.
Voordat we Spanje verlieten, zouden we nog wat inkopen gaan doen. We kwamen terecht bij een supermarkt (een Eroski) die definitief dicht ging en alle artikelen had afgeprijsd. De helft van de zeer grote supermarkt was al leeg. Daar vonden we toch niet de producten die we wilden meenemen naar Nederland, dus gingen we op zoek naar een andere supermarkt, de Mercadona.
Met een auto vol met spaanse producten (olijfolie, chorizo, serrano ham, wijn, turrón, manchego etc.) reden we via een prachtige weg en met schitterend weer door de Pyreneeën de grens over.
Aan het einde van de middag kwamen we aan in het hotel in Bordeaux. Bij het inchecken kregen we een grote kamer toegewezen, zodat we onze fietsen mee konden nemen. Dat vonden we zelf niet echt nodig, maar het kon ook geen kwaad. We fietsten naar de binnenstad. Toch wel weer even wennen dat we opeens in het Frans moesten spreken. Dat ging ook niet echt lekker. We liepen door straten met allemaal zeer chique winkels en waanden ons in Parijs. Hoe laat gaan hier eigenlijk de winkels open en sluiten ze? Hoe laat eet men hier? Waar vind je hier een beetje betaalbare restaurantjes? Je bent de grens over en het is weer allemaal anders. Bordeaux is ook een studentenstad en we vonden uiteindelijk een straatje met een paar met name Aziatische eethuisjes. Al gauw zaten we achter een heerlijke curry.
We gingen slapen met uitzicht op onze fietsen aan het voeteneind van het bed.

Vrijdag 6 januari 2017
Vandaag reden we vanuit Bordeaux richting Orleans. Het was wat lastig om Bordeaux uit te komen. We kwamen direct terecht in een lange file op de ring van Bordeaux. Het was natuurlijk een gewone werkdag. Na enige vertraging reden we vlot door richting Orleans, waar we in de middag aankwamen. We checkten in en namen de tram richting het centrum. Het was erg koud. Het kwik kwam niet boven het vriespunt.
We liepen wat door de straatjes met vakwerkhuisjes en kwamen uit bij de kathedraal. Het zonlicht stond zo dat het kathedraal verlichtte. Dat was een heel mooi gezicht. Binnen in de kathedraal zijn 8 gebrandschilderde ramen die het verhaal van Jeanne d’Arc uitbeelden. We liepen er wat rond en kwamen tot de conclusie dat het er binnen net zo koud was als buiten. We vonden ook Orleans een erg leuke plaats en schitterend gelegen aan de Loire. Zeker de moeite om nog eens terug te keren, bij wat aangenamere temperaturen.

Zaterdag 7 januari 2017
De laatste dag van onze reis. Eindbestemming was Amsterdam. Dat het nog een hele lange rit zou worden hadden we eigenlijk niet verwacht. De weersvoorspellingen waren niet zo goed; kans op ijzel en sneeuw.
De route langs Parijs verliep zonder problemen. We besloten om bij Laon nog wat inkopen te doen voor het avondeten. Ook een goed moment om nog wat franse specialiteiten mee te nemen, zoals kaasjes, wijn en merquez worstjes. Toen we uit de supermarkt kwamen regende het. Dat samen met een temperatuur dat onder het vriespunt lag, was dat geen goede combinatie. De wegen werden hier niet gestrooid. Dat maakte dat we heel langzaam gingen rijden, net als de overige automobilisten. Af en toe zagen we voetgangers glibberen op de stoep. Op een gegeven moment werden we ingehaald door een ambulance. Zelfs die kwam in een slakkegangetje langs. We bleven daar maar rustig achteraan rijden.
In België waren de wegen wel gestrooid. In Nederland kregen we ook nog te maken met mist. Uiteindelijk waren we om 20.00 uur thuis. Dit was wel de meest uitdagende reisdag van de heel dag, maar gelukkig is alles goed gegaan en kunnen we terugkijken op een hele leuke en avontuurlijke reis.

• 15 Januari 2017 - 21:25

Patricia:

Weer erg genoten van jullie verslag!
    Voorlezend aan Ton staat Murcia (Valencia en de rest ook) ineens op onze oudejaarslijst. Een absoluut mooie Spaanse vakantie is het geweest en ik hoop dat jullie nog lang mogen nagenieten van alle meegenomen Spaanse lekkernijen, hoe heerlijk!

• 16 Januari 2017 - 14:04

Wim En Corry Berentsen:

Vandaag pas jullie laatste verslag gelezen, van Murcia naar huis.
    Wederom een prachtig verslag.
    Dank daarvoor.

• 17 Januari 2017 - 09:45

Serap:

Verslagen zijn weer prachtig.